Valérie Lemahieu kijkt terug op 5 jaar JusRé
Publicatiedatum: 02/01/2024
Bron: Made In
BRUGGE – De Brugse Valérie Lemahieu – dochter van de bekende ondernemer Marc- startte vijf jaar terug vanuit het niets JusRé op. JusRé pakte uit met gezonde fruitstappen van allerlei slag en raakte in no time binnen bij zowel grote, middelgrote als kleine retailers. “De voorbije vijf jaar waren een rollercoaster”, zegt dertiger Lemahieu die nog altijd evenveel bruist van ambitie.
Hoe kijk je terug op 5 jaar JusRé? Wat heb je geleerd? Hoe zijn de zaken geëvolueerd?
-Valérie Lemahieu: JusRé was een helse rollercoaster. De opstart met twee kleine kinderen rond mij (weliswaar veel hulp maar toch, het tekort aan slaap hakte er wel in) was pittig. Een derde keer zwanger worden van Gaspard was – behalve het idee dat toen ontstond voor onze gazpacho (lacht) – niet onze beste timing. In the end heb ik van niets spijt, je vergeet de lastige dagen. Tot op vandaag is het een heerlijk traject. Ik heb vooral geleerd dat een organisatie maar zo sterk is als het team dat het draagt. Op dat vlak was ik nog wel groen en nu weet ik veel beter waar ik me moet laten omringen. Dat betekent niet dat we er al zijn, maar ik ben me er in elk geval al van bewust.
Hoe beleefde je corona?
-Valérie Lemahieu: Corona heeft voor ons wel goed gedaan. Op korte termijn zijn we van een start-up moeten evolueren naar een gestructureerde omgeving. Die periode heeft ons daar de kans toe gegeven. En dat deed deugd.
-Valérie Lemahieu: Er is nog zoveel te doen in België. Het buitenland lonkt omdat het leuk is om te zien of JusRé ook daar zou aanslaan maar de complexiteit wordt zo vaak onderschat. Dus step by step. Hetgeen op ons afkomt, slaan we echter niet af. Dus zetten we binnenkort onze eerste stapjes richting Nederland. Ook net over de grens in Frankrijk is JusRé al beschikbaar. Maar voor een vers product met een kortere houdbaarheid van ongeveer 28 dagen, is de speelruimte beperkt. Vergeet ook niet dat wij gekoeld vervoeren. Dat brengt dus een hoge logistieke organisatie met zich mee en die moet verantwoord blijven.
Welke plannen heb je voor dit nieuwe jaar?
-Valérie Lemahieu: We hebben de voorbije twee jaar héél véél ‘doorontwikkeld’. Zo hebben we onze Kombucha op de markt gebracht, net als de Soups waar we meer dan twee jaar mee bezig geweest zijn. Voor een klein team als het onze, neemt dat een groot deel van onze tijd. Voor 2024 gaan we de communicatie over deze twee nieuwe productgamma grondig aanpakken en proberen te oogsten waar we veel gezaaid hebben. Zo heeft Kombucha nog heel weinig bekendheid hoewel het een fantastisch product is voor de algemene immuniteit en darmflora. Op de koop toe gebruiken wij geen pasteurisatie, dus het blijft een levend product en dat heeft ongelooflijke troeven. Los daarvan is het ook qua smaak veel frisser dan de gebruikelijke Kombucha. We zijn dus echt fier op onze ontwikkeling. Onze Soups zijn echt de newborns. Heel puur natuur en toch zo smaakvol met een houdbaarheid van 28 dagen, wat vandaag niet evident is op onze markt. Ook daar moeten we doorgedreven communicatie over voeren. We werden reeds opgepikt door bepaalde groeperingen van diëtisten en voedingsdeskundigen. Dat zit dus goed, maar we hebben nog veel werk.