Ons gamma

Chiazaad gezond?

Chia is hip! We zien het steeds vaker opduiken in foodblogs, gerechten, foto’s,…  Maar chiazaadjes hebben hun groeiende populariteit niet alleen te danken aan hun hippe uiterlijk. Ze zijn ook een bommetje aan voedingsstoffen en dus super gezond! Maar wat gaat er precies schuil achter dat stoere jasje? Wij onthullen chia’s diepste geheimen. Want échte schoonheid zit nog steeds vanbinnen 😉

Waar komt chiazaad vandaan?

Voor de herkomst van chia nemen we je even mee terug in de tijd, zo’n 5500 jaar terug om precies te zijn. We bevinden ons in het toenmalige Mexico/Guatemala tussen de Maya’s en de Azteken. Want het was op hun grondgebied dat de Salvia Hispanica, beter bekend als chia, voor de eerste keer kwam piepen. Chia is een kruidachtige woestijnplant met paarse bloemetjes. Maar hoe feeëriek deze natural beauty een landschap ook kan maken, chia is vooral interessant voor zijn zaadjes. Chia was jarenlang een van de belangrijkste en waardevolste gewassen die verhandeld werd.

Het duurde dan ook niet lang vooraleer de zuiderburen geld geroken hadden. Ook landen als Paraguay, Bolivia en Argentinië begonnen chia te telen. Op het einde van de 20ste eeuw waaide chia (met zaadjes en al) dan uiteindelijk ook over naar het Westen. Thank god!

Chiazaad voordelen?

Chiazaadjes kregen niet voor niets de bijnaam mirakelzaadjes of superzaadjes. Zo klein, maar oh zo groots! Chiazaad is gezond en hét superfood bij uitstek. Waarom? Wel, hierom:

  • Vezels

In chiazaadjes krioelt het van de (on)oplosbare vezels! De oplosbare vezels ontpoppen zich in de maag tot een geleiachtige substantie die als prebioticum werkt. De onoplosbare vezels werken dan weer als een soort spons die water uit je lichaam opneemt. Naar verluidt kan één chiazaadje tot wel 12 keer zijn eigen volume in water vasthouden! En precies daardoor krijg je sneller en langer een verzadigd gevoel. Dat is ook de reden waarom chiazaad vroeger zo populair was aan het front. De soldaten speelden snel wat zaadjes naar binnen en waren voldaan voor de komende uren.

  • Vetzuren

De talrijke aanwezigheid van natuurlijke vetzuren, zoals Omega 3 en Omega 6, is een van de grootste redenen waarom chiazaad gezond is. Deze essentiële stoffen houden onze celmembranen flexibel en doorlaatbaar zodat voedingsstoffen makkelijk getransporteerd kunnen worden zonder dat er iets verloren gaat. Dat maakt van hen ware helden in het voorkomen van chronische ziektes zoals kanker en diabetes.

Wist je trouwens dat van de 100% voedingsstoffen die we dagelijks nodig hebben, minstens 6% uit vetzuren zou moeten bestaan? Maar dat de meeste mensen niet verder geraken dan 0.5%? Velen proberen dit tekort te compenseren met vette vis. Maar dat is niet altijd een goed idee. Want vis bevat naast de essentiële vetzuren ook cholesterol. Voor sommigen een aandachtspunt. Chia, daarentegen, slaat 3 vliegen in één klap: het is van plantaardige oorsprong, bevat geen cholesterol en is gemakkelijk te consumeren.

  • Antioxidanten

Net als druiven en bramen, loopt chiazaad over van antioxidanten! Deze allround multitaskers boosten je immuniteit! Ze kunnen de groei van kankercellen afremmen, het hart versterken, het maagslijmvlies beschermen en hebben schimmelwerende, antivirale en antibacteriële eigenschappen. Dat kan al tellen!

  • Eiwitten

Maar ook eiwitten kunnen niet in het rijtje ontbreken. Een eiwit is eigenlijk een verzamelnaam voor een groep aminozuren. We onderscheiden in totaal 22 aminozuren die we dan nog eens onderverdelen in essentiële en niet-essentiële zuren. De niet-essentiële aminozuren maakt ons lichaam helemaal zelf aan. De essentiële aminozuren moeten we echter integraal uit onze voeding halen. Chia tot uw dienst! Want de zaadjes bevatten maar liefst 9 essentiële aminozuren die de groei, onderhoud en herstel van al onze weefsels voor hun rekening nemen. Niet te onderschatten dus!

  • Vitamines & mineralen

Om dan nog maar te zwijgen van het hoge gehalte aan vitamines en mineralen in chiazaad. Stuk voor stuk essentiële bouwstenen waar je lichaam gelukkig van wordt. En dat allemaal in één ienie mienie zaadje van amper 1 mm breed. Gek hè?!

Wat kan je zoal doen met chiazaad?

Ook al is chiazaad gezond, het is vrij neutraal van smaak. Maar dat maakt de mogelijkheden juist eindeloos! Chiazaadjes zorgen voor die laatste finishing touch die je gerecht nodig had. Subtiel van smaak, maar zo vol van kwaliteit. Ça c’est chia!

Omdat wij ook helemaal verliefd zijn op chia, laten we de zaadjes schitteren in twee spiksplinternieuwe zomerse recepturen. Ladies and gentlemen, meet JusRé’s Mango Madness en Berry Boost: twee overheerlijke en gezonde chiabowls die je smaakpapillen helemaal van de wijs brengen. Ideaal als snelle snack tussendoor, maar kan ook perfect als ontbijt of lunch dienen. Bovendien de perfecte verfrissing op een zwoele zomerdag. De Mango Madness bestaat uit kokos- & amandelmelk met chiazaadjes, mango en kurkuma. De Berry Boost uit kokos- & amandelmelk met chiazaadjes, rood fruit en vanille. En dat allemaal in een compact ready-to-go doosje.

Loopt het water je ook al in de mond? 😋

Winkelwagen

Geen producten in de winkelwagen.